Monday, October 17, 2011

KEMBARA 1MALAYA: 6th DAY, PENANG – IPOH (12 okt 2011)

Day: 6

Date: 12 Okt 2011

Route: Georgetown – Padang Kota – Gurney Drive – Batu Feringgi – Telok Bahang – Balik Pulau – Bayan Lepas – Ipoh

Distance: 227 km

Bangun jam 9.00 pagi. Malangnya Hotel Georgetown yg kita orang duduk ni takde inclusive breakfast. Sebab hotel ni hotel baru dan belum siap sepenuhnya. Bilik family, kafe pun masih belum ada. Anyway, hotel ni memang cantik. Wardrobe dan interiornya pun cantik. Maybe sebab masih baru. Kalau sapa-sapa yg nak stay kat Penang dengan budget yg minima, Boleh stay kat sini. Baru RM100 untuk bilik 2 katil bujang.

hotel..

Dah check-out dari hotel, kita orang terus ke Restoren Nasi Kandar Kassim Mustafa untuk breakfast. Dah lama jugak aku tak makan nasi kandar kat sini. Nak makan kat Line Clear, aku kadang-kadang rasa geli sikit sebab penah makan dan tikus bersukaria celah kaki. Tapi dengar cite sekarang dah elok tempat tu. Tak tau la dah lama tak pegi sana.

res kassim mustaffa......pekena nasi kandar dulu...

Lepas makan, kita orang gerak ke Padang Kota Lama. Padang Kota Lama ni tempat orang-orang bersantai especially pada waktu petang membawa ke malam. Sini pun dulu favorite spot aku jugak bila dating. Hihi….tapi tu cite dolu-dolu la…

Dari Padang Kota Lama, kita move ke Gurney Drive. Gurney Drive ni pun macam Padang Kota Lama jugak. Tempat orang bersantai. Gurney Drive ni jugak kadang-kadang orang panggil dengan nama Padang Kota Baru sebab keadaan kat sini pun lebih kurang macam Padang Kota Lama jugak. Pun salah satu tempat favorite aku dulu….hihihi..

Kita orang sambung perjalanan ke Batu Feringgi – Telok Bahang – Balik Pulau. Tapi sempat singgah sebentar kat Hard Rock Hotel untuk bergambar kat gitar besar yg famous tu. ..

Perjalanan melalui jalan Batu Feringgi memang mencabar. Dah lama jugak aku tak melayan koner-koner kat sini. Last kalau tak silap aku tahun 1991 masa aku masih pakai Rxz dulu. Jalan ni memang tempat aku layan lap la, kata orang sekarang ‘meleper’. Kat sini kalau overshoot, samada terlanggar dinding bukit, atau terus masuk laut. Ngeri gak. Tapi masa zaman bawak Rxz dulu tak penah pulak rasa ngeri. Haha..

Kita orang singgah sebentar kat Empangan Telok Bahang untuk bergambar sebelum meneruskan perjalanan ke Balik Pulau. Jalan ke Balik Pulau ni pun mencabar jugak sebab banyak koner dan jalannya agak sempit. Aku sempat jugak pasang kamera untuk rakam video. Ingat nak rakam semua 3 orang layan koner tapi dalam bawa slow dok tunggu pun yg lain lambat sampai…

empangan telok bahang

Sampai Balik Pulau, kita isi minyak dan rest jap. Plan nak makan laksa kat Pokok Janggus tapi malangnya kedai tak buka pulak. Dah macam kat Kuala Perlis jugak. Last tanya budak kat stesen minyak tu, dia suruh kita orang pegi makan laksa pokok ketapang. So, apa lagi, laksa time. Masa kat sini, kita call Cikgu Adnan. Dia pun datang minum dan borak-borak dengan kita orang. Tq Cikgu Adnan for ur hospitality..

Lepas makan, singgah kat MRSM Balik Pulau jap sebab MF dan IM penah belajar kat situ. Nak amik gambar depan sekolah lama katanya. UM pun x-student MRSM jugak. So, tinggal aku sorang je yg bukan x-MRSM.

geng ANSARA dpn MRSM Balik Pulau...hehe aku bukan, aku JENANIANS....hahaha..

Lepas ambik gambar kat sini, kita orang teruskan perjalanan. Dari sini ke Jambatan Pulau Pinang. Singgah jugak untuk ambik gambar. Dulu masa-masa mula-mula jambatan ni bukak, boleh ambik gambar kat tengah-tengah jambatan ni. Tapi bila kes ramai sangat orang bunuh diri kat situ, dah tak boleh berhenti dah kat situ. Terpaksa stop sekejap kat tempat kecemasan je. Apa pun gambar mesti ambik. Hahaha..

Ikut plan asal, kita orang akan move ke Hiway PLUS menuju ke Taiping dan exit ke Pantai Remis. Dari Pantai Remis masuk ke Lumut – Telok Intan – Sabak Bernam -Kuala Selangor -Klang – KL. Malangnya sampai di Hentian RnR Bukit Merah, rantai moto MF dah problem. Rantai jadi keras dan bengkang bengkok. So, after some discussion, kita orang ambik keputusan untuk move terus ke Ipoh. Esok pegi ke kedai tempat MF tukar rantai tu untuk tukar rantai.

halooo......wa mau tukar itu rantai jugak...

Kita orang sampai Ipoh pun dah jam 7.00 petang. So, macam biasa, check-in kat Hotel Seri Malaysia sebab dapat gomen rate. Lepas rehat, mandi dan refresh, kita orang pegi dinner kat Rest Nasi Lemak Ayam Kampong. Sempat jugak makan sup belut and belut goreng kunyit. Aku makan belut goreng je. Sup belut tekak aku tak dapat nak terima ler pulak. Terima kasih jugak pada kawan aku yg belanja kita orang dinner. Lepas makan balik bilik dan berborak lagi sampai jam 2 pagi. Macam-macam cerita yg keluar. Hahaha… Apapun inilah laluan kita orang untuk hari ni..

1 comment:

1. Rasanya macam pernah perasan group korang masa kat Highway Penang. Kita orang masa tu group kapcai + sebijik Versys pun dalam Tour Semenanjung...same day..